kerntaak

Onderwijs

Ons Onderwijs heeft zijn deugdelijkheid al ruim bewezen. De huidige beleidslijnen behoeven weinig bijsturing. Aandachtspunten voor de komende jaren zijn het opvolgen van de wijzigingen in de Vlaamse regelgeving m.b.t. het onderwijs (bijv. harde knip, nieuwe leerdoelen secundair onderwijs), de kansen en risico’s die Artificiële Intelligentie (AI) biedt en het bewaken van een balans tussen de voordelen van onlineonderwijs en de meerwaarde van campusaanwezigheid. Samen met de andere Vlaamse universiteiten blijven we streven naar een soepelere regeling voor de inrichting van Engelstalige programma’s en Engelstalige onderdelen in Nederlandstalige opleidingen. We kijken kritisch naar ons onderwijsaanbod, zeker bij de opstart van nieuwe initiatieven, wat ook nodig zal zijn in het kader van de rationalisatie van het universitair onderwijs waar de overheid op aandringt en een initiatief van VLIR verwacht. We gaan ook verder met de uitrol van ons interuniversitair aanbod voor levenslang leren (de NOVA Academy), die een grotere bekendheid moet krijgen. 
Maar de wereld verandert. Het Onderwijs van de toekomst zal er anders uitzien. Nieuwe studenten komen binnen met heel andere verwachtingen, ervaring en bagage dan pakweg vijftien jaar geleden. Inhoudelijk, conceptueel en zelfs technologisch zijn we daar niet altijd op voorbereid en moeten we pas houden met nieuwe evoluties en ontwikkelingen waarvan we nog niet weten welke effecten ze zullen hebben. Ons onderwijs was voorheen vaak gericht op het leren opnemen van grote hoeveelheden kennis. Ondertussen zijn kennis en informatie zo uitgebreid en tegelijkertijd zo alom beschikbaar, dat studenten vooral moeten leren hoe ze uit die veelheid de correcte wetenschappelijke kennis kunnen synthetiseren voor het beantwoorden van hun vraagstelling. Dat vereist nog altijd een voldoende stevige basiskennis en een kritisch wetenschappelijke attitude om de waarde van beschikbare informatie te kunnen inschatten. Kennis en kunde, het is een evenwicht waar we in de komende jaren verder op zullen inzetten.
We bundelen onze sterktes om de toekomstvragen te onderzoeken en eventueel, zonder overhaast te werk te gaan, pilootexperimenten op te zetten:

  • We leren omgaan met AI systemen die ons niet enkel voor uitdagingen stellen bij evaluaties van studenten, maar die ook ongekende mogelijkheden bieden voor dingen die vroeger onhaalbaar waren voor een student in opleiding. We geven onze studenten de juiste bagage mee om AI optimaal te kunnen gebruiken in hun latere loopbaan. Er moeten duidelijke kaders komen voor hoe en in welke fase van een opleiding verschillende AI-toepassingen een plaats hebben. 
  • Diploma-opleidingen zullen allicht blijven bestaan maar we moeten ons ook verwachten aan studenten die een eigen en divers programma willen samenstellen uit het aanbod dat ze op verschillende plaatsen vinden, inclusief Massive Open Online Courses (MOOC) en microcredentials. We moeten uitmaken wat wij zelf aanbieden en hoe we omgaan om met het aanbod van andere universiteiten.
  • We vergroten de aantrekkelijkheid van onze opleidingen voor (inter)nationale kandidaat-studenten door optimalisering van curriculumstructuur, naamgeving van de opleiding en de opleidingsonderdelen, inhoud en werkvormen.
  • We gaan actief na welke internationale opleidingen en Engelstalige opleidingsonderdelen we kunnen aanbieden op basis van onze sterktes en de vraag op de internationale markt in lijn met het beleid rond internationalisering.
  • We moeten binnen onze programma’s tegemoetkomen aan de toenemende diversiteit van de studentenpopulatie. We brengen best practices samen van tutoring, honours trajecten, zelfsturend leren en andere vormen van blended learning die we hiervoor breder kunnen inzetten. Op die manier kunnen we ook meer uitdaging bieden aan studenten die dat aankunnen.
  • We verzekeren een goede en inclusief onthaal en begeleiding van studenten, op onderwijs- maar ook op praktisch, sociaal en cultureel vlak. Door deze begeleiding niet exclusief voor te behouden voor bepaalde doelgroepen (bijv. internationale studenten), verbeteren we de verbinding tussen de studenten.