Herwig Leirs
Verbinding naar de toekomst
kerntaak
Ons Onderwijs heeft zijn deugdelijkheid al ruim bewezen. De huidige beleidslijnen behoeven weinig bijsturing. Aandachtspunten voor de komende jaren zijn het opvolgen van de wijzigingen in de Vlaamse regelgeving m.b.t. het onderwijs (bijv. harde knip, nieuwe leerdoelen secundair onderwijs), de kansen en risico’s die Artificiële Intelligentie (AI) biedt en het bewaken van een balans tussen de voordelen van onlineonderwijs en de meerwaarde van campusaanwezigheid. Samen met de andere Vlaamse universiteiten blijven we streven naar een soepelere regeling voor de inrichting van Engelstalige programma’s en Engelstalige onderdelen in Nederlandstalige opleidingen. We kijken kritisch naar ons onderwijsaanbod, zeker bij de opstart van nieuwe initiatieven, wat ook nodig zal zijn in het kader van de rationalisatie van het universitair onderwijs waar de overheid op aandringt en een initiatief van VLIR verwacht. We gaan ook verder met de uitrol van ons interuniversitair aanbod voor levenslang leren (de NOVA Academy), die een grotere bekendheid moet krijgen.
Maar de wereld verandert. Het Onderwijs van de toekomst zal er anders uitzien. Nieuwe studenten komen binnen met heel andere verwachtingen, ervaring en bagage dan pakweg vijftien jaar geleden. Inhoudelijk, conceptueel en zelfs technologisch zijn we daar niet altijd op voorbereid en moeten we pas houden met nieuwe evoluties en ontwikkelingen waarvan we nog niet weten welke effecten ze zullen hebben. Ons onderwijs was voorheen vaak gericht op het leren opnemen van grote hoeveelheden kennis. Ondertussen zijn kennis en informatie zo uitgebreid en tegelijkertijd zo alom beschikbaar, dat studenten vooral moeten leren hoe ze uit die veelheid de correcte wetenschappelijke kennis kunnen synthetiseren voor het beantwoorden van hun vraagstelling. Dat vereist nog altijd een voldoende stevige basiskennis en een kritisch wetenschappelijke attitude om de waarde van beschikbare informatie te kunnen inschatten. Kennis en kunde, het is een evenwicht waar we in de komende jaren verder op zullen inzetten.
We bundelen onze sterktes om de toekomstvragen te onderzoeken en eventueel, zonder overhaast te werk te gaan, pilootexperimenten op te zetten: