Verbinding met de maatschappij

Internationaal Beleid

De Internationalisering aan de UAntwerpen staat niet in de kinderschoenen. We zijn internationaal actief en zichtbaar, hebben internationale medewerkers en trekken internationale studenten aan. Verschillende administratieve departementen ondersteunen internationalisering (onderwijs, onderzoek, marketing, personeel, universiteit & samenleving, studentenvoorzieningen), vanuit de eigen finaliteit. De oprichting van de International Student Office en de International Staff Office zijn grote stappen voorwaarts geweest. Maar wat we toch nog missen is een coherent geïntegreerd Internationaal Beleid met een duidelijke visie op wat we eigenlijk willen bereiken en hoe we daar geraken. Ons doel is een internationale campus te creëren waar internationalisering evident en inclusief is.

We zien internationalisering van ons onderwijs niet als een doel op zich, maar als een belangrijk middel om de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te verbeteren en onze maatschappelijke impact te versterken. Het internationaliseren zien we als een gepland, doelgericht proces, dat inclusief moet zijn en een integraal onderdeel van het curriculum voor alle studenten. Wij gaan daarom voor een transversaal internationaal beleid dat uitdrukkelijk wordt toegewezen aan één van de vicerectoren met een coördinerende rol die de gebruikelijke verticale structuren kan doorkruisen. We werken een institutionele strategie uit met punten als

  • Internationalisering van de Nederlandstalige opleidingen:
    • Doelbewust inbouwen van internationaliseringsinitiatieven in alle opleidingen, op een inclusieve manier, niet enkel voor de minderheid van studenten die in het buitenland willen en kunnen studeren.
    • Internationale mobiliteit moet gefaciliteerd worden in de opbouw van de opleidingen, maar er moet ook aandacht zijn voor vragen rond de ecologische duurzaamheid in verhouding tot de meerwaarde van deze mobiliteit. We verzamelen best practices m.b.t. “virtuele mobiliteit” die reële internationale interacties verzekeren.
    • Aandacht voor internationale, transnationale en dekoloniserings-perspectieven in de opbouw en inhoud van opleidingen.
  • Internationale opleidingen
    • We zetten in op een gerichte studentenwerving bij de voor onze opleidingen meest relevante internationale doelgroepen van potentiële studenten (o.a. via actievere deelname aan beurzen en congressen, doelgericht promotiemateriaal, kwaliteitsvolle begeleidende informatie over studeren in Antwerpen). In die zin werken we ook aan richtlijnen of draaiboeken voor de best practices om in die groep potentiële studenten selecties door te voeren (indien dit nodig is) en het aandeel effectieve inschrijvingen onder geselecteerde studenten te verhogen. We gaan ook na hoe we processen kunnen vereenvoudigen (bijv. door automatisatie).
    • We herevalueren de portfolio van strategische partnerschappen aan de hand van duidelijke criteria of raamwerken en bouwen aan onze reputatie wat zich zou moeten vertalen in betere internationale rankings.
    • We zetten in op internationale fondsenwerving en centrale ondersteuning voor internationale programma’s en onderwijsprojecten (bijv. Erasmus+), met aandacht voor de leefbaarheid op lange termijn.
  • Strategische netwerking op institutioneel niveau
  • We hebben ons al ver geëngageerd in YUFE maar voorlopig lijkt de meerwaarde voor de UAntwerpen beperkt. We zullen tijdig opvolgen of de gedane investeringen concreet opleveren. YUFE biedt een opportuniteit om samen met andere universiteiten te verkennen hoe we programma’s (bachelor-, master-, predoc en postdoc niveau) kunnen bouwen die inspelen op de vraag naar internationalisering (ook @home) en interdisciplinariteit. YUFE kan ook helpen ons als aantrekkelijke partner te positioneren voor partners buiten Europa die interesse hebben in YUFE. Maar de huidige top-down aanpak is onvoldoende transparant en mist daardoor draagvlak in veel faculteiten.
  • Verder onderzoeken of we aansluiten bij bestaande netwerken die het juiste profiel hebben voor ons.
  • Incentives voorzien om samenwerking met strategisch partners op individueel niveau te stimuleren (bijv. centrale financiering voor dubbeldoctoraten).
  • We bouwen ook een internationale alumniwerking uit.
  • We verhogen de aantrekkelijkheid voor internationale kandidaten bij vacatures door een nog sterkere en doelgerichte ondersteuning bij aanwerving en integratie (vb. ook via MONDO). Binnen de Universiteit Antwerpen hanteren we een maximale soepelheid bij het restrictieve taalbeleid.
  • We gaan de Academische diplomatie (deelname aan staatsbezoeken en economische zendingen) hanteren als hefboom voor valorisatie of samenwerkingen door nog pro-actiever overleg met de faculteiten en departementen om prioritaire thema’s en gebieden te bepalen en stakeholders aan te spreken om zendingen te versterken.

Global Engagement

Samenwerking met Afrika, Azië en Latijns-Amerika heeft een stevige traditie in onze universiteit. We blijven dit verder stimuleren en faciliteren, o.a. met VLIR-UOS middelen, maar ook via het betrekken van partners uit het Globale Zuiden in andere onderzoeks- en onderwijssamenwerkingen. Het Global Minds programma van VLIR-UOS willen we laten doordringen in de verschillende kerntaken, passend in het Strategisch kader voor Global Engagement dat de UAntwerpen onlangs lanceerde. We zien voor de praktische uitwerking van dit kader een belangrijke rol weggelegd voor de werkgroep Global Engagement. Dit kader houdt een verschuiving in “van een benadering van ontwikkelingssamenwerking naar een benadering van wereldwijd engagement met geactualiseerde perspectieven op internationale partnerschappen, dekolonisatie en kritisch wereldburgerschap”. Dat houdt bijvoorbeeld ook in dat we ruimere kennisperspectieven aanbieden in de opleidingen.  Vooral het aspect dekolonisatie van wetenschap en onderwijs roept daarbij regelmatig onbegrip en zelfs weerstand op. Wij willen onverkort blijven bouwen aan een sterk draagvlak voor wereldwijd engagement, zonder ons te laten afleiden door een te harde of beschuldigende aanpak.