Verbinding met de maatschappij

Maatschappelijke Engagement

We kiezen bewust voor een wijziging in de omschrijving van de vicerector-functie “Dienstverlening” naar "Maatschappelijk engagement" omdat het een breder en dieper begrip van de rol van de instelling in de samenleving omvat. Het impliceert een pro-actieve betrokkenheid bij en antwoordbereidheid op de behoeften en uitdagingen van de samenleving als geheel. Geïnspireerd door een recent intern rapport met 20 concrete aanbevelingen over het maatschappelijk engagement aan UAntwerpen zullen we de bestaande visie rond maatschappelijk engagement aanscherpen en vertalen naar een aantal haalbare strategieën en meetbare doelstellingen. We zullen een kader uitwerken en dit uitdragen zodat het voor iedereen duidelijk is waarvoor maatschappelijk engagement aan de universiteit staat. In functie van de doelstelling zullen we weloverwogen kiezen welke van de vele bottom-up initiatieven groeimarge kunnen krijgen en welke initiatieven we al dan niet verankeren.

Naast een specifiek toegewijd departement Universiteit & Samenleving, is het belangrijk dat maatschappelijk engagement in alle geledingen, faculteiten en departementen geïntegreerd en ingebed wordt. Zo kunnen er ook meer synergiën ontstaan en kunnen samenwerking en interdisciplinariteit gestimuleerd worden. De inspanningen van medewerkers op dit vlak moeten dan ook uitdrukkelijk gewaardeerd en ondersteund worden.¨

Wetenschapscommunicatie

UAntwerpen heeft de laatste jaren enorme sprongen voorwaarts gemaakt op het gebied van Wetenschapscommunicatie. We zijn sterk in Burgeronderzoek en staan hier ook voor bekend. Onze onderzoekers en universiteitsbestuur zijn steeds vaker uitdrukkelijk aanwezig in de media, wat onze reputatie als onderzoeksintensieve universiteit verstevigd heeft. In de komende periode willen we onderzoekers nog meer empoweren, enthousiasmeren en ondersteunen om het voortouw te nemen in het maatschappelijk debat en hun kennis breed uit te dragen en te vertalen naar verschillende doelgroepen. Mensen moeten terecht fier zijn op hun realisaties, maar ook die van collega’s en als ambassadeurs naar buiten (en binnen) treden. De universiteit moet hen de kans geven zich te professionalieren rond het opzetten, uitvoeren en evalueren van maatschappelijk engagement-initiatieven (rond zowel onderzoek als onderwijs, …) en deze professionalisering eventueel ook openstellen voor externe partners. We gaan efficiënter inzetten op de databank met de expertises van onderzoekers zodat externen gemakkelijker de weg vinden naar de juiste persoon.
We blijven inzetten op events voor een breed publiek die het “denken en doen” van de universiteit zeer tastbaar maken, zoals de Dag van de Wetenschap. Tegelijk vergt de organisatie van zulke events veel tijd en vaak geld, waardoor we de beperkte middelen strategisch moeten inzetten. We moeten selectief zijn in waar we aanwezig zijn en de verschillende initiatieven evalueren.
Wetenschapscommunicatie moet steeds verlopen in nauwe samenwerking met de departementen Onderzoek, Innovatie & Valorisatie Antwerpen (RIVA) en Marketing & Communicatie. Er wordt al veel geïnvesteerd in content zoals podcasts of korte filmpjes naar aanleiding van de academische prijzen en de AHA!-awards. We moeten die content breder verspreiden, op meerdere plaatsen inzetten en vaker hergebruiken. We gaan ook actief op zoek  naar partnerschappen met verschillende media om UAntwerpen en het onderzoek te integreren in bij voorbeeld televisieproducties (Bvb. Team Scheire, Ze zeggen dat, factcheckers).

Universiteitsfonds

Het Universiteitsfonds is al sterk geprofessionaliseerd maar er is nog veel ruimte voor groei. We moeten meer “top of mind” worden als goed doel. We stellen ambitieuze doelen om meer fondsen te werven uit giften, legaten en leerstoelen. We willen een echte community uitbouwen waar onze medewerkers, studenten en hun ouders en alumni deel van uitmaken. De samenwerking met RIVA en Marketing & Communicatie zal ook hier verstevigd dienen te worden om het fonds echt uit te bouwen tot een succesplatform waar maatschappij en wetenschap elkaar tegemoetkomen.
We moeten ook creatief nadenken over nieuwe vormen van partnerships en bronnen van inkomsten zoals bij voorbeeld de sponsoring van lokalen of gebouwen, co-working faciliteiten, enz. waarbij we wel steeds onze missie en waardenkader in het achterhoofd houden